INOVART #3 – OP ART

Atunci cand nu stii ce s-a facut inaintea ta, cum poti invata din ce a mers bine si, mai ales, de unde vine inovatia? Pablo Picasso spunea ca trebuie sa inveti “regulile ca un profesionist, ca sa le poti incalca asemenea unui artist”. Astfel, INOVART reprezinta o serie de articole in care vorbim despre artisti, curente si vedem care sunt factorii care influenteaza inovatia in acest domeniu.

Op Art este un curent aparut in anii ’60 care se foloseste de principiile perceptiei pentru a crea iluzii optice care induc senzatia de miscare sau de vibratie. In 1965, expozitia “The Responsive Eye” din New York a captat atentia publicului, iar stilul a inceput sa fie folosit si in scop comercial – in publicitate, moda sau decoratiuni interioare.

Acest stil a fost influentat de expresionismul abstract, de teoriile constructivismului, suprematismului si futurismului, care puneau accent pe formele abstracte si relatiile dintre ele pentru crearea unui efect vizual specific. Inovatia adusa de catre Op Art se refera la folosirea legilor perceptiei (extrase din studii de psihofiziologie si psihologia Gestalt) in arta abstracta pentru a da impresia de arta kinetica.

Victor Vasarely, considerat parintele curentului Op Art, a studiat la Bauhaus, scoala de design unde erau promovate artele aplicate si operele geometrice abstracte. Un lucru mai putin cunoscut despre el este ca a lucrat in publicitate, despre care spunea: “Daca as compara publicitatea cu un limbaj, linia, formele si culorile ar fi alfabetul.” Printre lucrarile sale comerciale, Vasarely a realizat si multe logo-uri, cel mai cunoscut fiind rebrandingul din 1972 pentru Renault, realizat impreuna cu fiul sau, Yvaral.

Renault Logos © Renault Communication & Renault Vasarely Logo © Renault Communication / Yvaral et Vasarely, 1972
(https://group.renault.com/en/news-on-air/news/renault-and-the-ecole-des-arts-deco-in-paris-present-vasarely-the-pope-of-op-art/)

Curentul Op Art a fost imbratisat de public, dar multi critici de arta l-au considerat doar un “trend”, din cauza succesului sau comercial. Elemente Op Art au fost preluate in postere, tricouri, ilustratii de carte si continua sa fie explorate in artele vizuale contemporane. Din punctul meu de vedere, este un stil care isi mentine modernitatea dupa 60 de ani, iar folosirea sa in comunicarea vizuala poate avea un impact vizual puternic si diferentiator.

Brandul tau vrea sa fie INOVat?

INSCRIE-TE ACUM