BRANDING


Brandingul e poteca, strada sau autostrada prin care un antreprenor alege sa parcurga distanta de la Produs la Brand.

CAND AVEM NEVOIE DE BRANDING?

Vrem să lansăm un produs nou pe piaţă.

Lansarea unui produs poate fi uşor comparată cu prima întâlnire între două persoane care nu se cunoşteau înainte. De regulă, ne prezentăm cu numele mic şi numele de familie şi cu o mică povestioară despre noi, de unde suntem, ce facem, ce ne place sau nu ne place, ce vrem. Aşa şi produsul nou lansat are nevoie de un nume, ceva visual, precum faţa unei persoane pentru a fi mai uşor reţinut, şi povestioara lui, la fel, pentru a fi mai uşor de reţinut. Vorbim de fapt despre identitatea vizuală a produsului nou: nume, logo, slogan, ambalaj, poziţionare sau misiune, viziune şi valori. Toate acestea pentru că noi, oamenii, suntem foarte vizuali. INOVEO a dezvoltat poveşti atât pentru branduri mici, cât şi pentru branduri mari.

Produsul existent are un potential mai mare

La cativa ani dupa lansare, produsul creste, dar nu la nivelul la care ne-am dori

De foarte multe ori ni se intamplă să lansăm un produs aşa cum am ştiut noi cel mai bine. Avem un produs de calitate, de foarte multe ori, mult mai bun decât produsele competitorilor. Il lansam cu minime resurse apeland la prieteni si familie pentru nume, logo si website. Produsul e primit bine pe piaţă, însă după câţiva ani simţim că ceva nu merge asa cum ne-am dorit initial. E ca atunci când te simţi rău, dar nu ştii ce te doare. Mergi la un control, medicul îţi face anamneza, te întreabă tot felul de aspect din copilarie, despre mama, tata şi bunici şi apoi îţi prescrie o reţetă. Şi în branding problema poate avea mai multe cauze: poate fi vorba de un competitor nou care a intrat pe piaţă şi ţi-a luat din clienţi, poate fi vorba de clienţi puternici care au bugete foarte mari de publicitate, poate fi vorba de o poziţionare greşită la lansare sau lipsa totală a acesteia, poate fi vorba de o neconcordanţă a pretului cu produsul sau de nepenetrarea suficientă a pieţei. Dacă vorbim de un produs de larg consum, poate fi vorba de un ambalaj neatractiv sau care nu are informaţia pe care o cauta clientul. De asemenea ar putea fi o gama foarte larga de produse lansate unul cate unul pe o perioada de timp din dorinta de a rapsunde nevoilor unui distribuitor sau unui buyer, dar care cu timpul genereaza ineficienta. Sau poate fi vorba de mai multe produse din portofoliu care trebuie poziţionate corect şi asta ar trebui să se vadă si in ambalaj şi in comunicare. Poate fi una din aceste comobinatii sau o combinatie sau situatii nementionate aici. Pentru fiecare recomandăm o reţetă individualizată in functie de particularitatea situatie. INOVEO a lucrat proiecte de acest gen atât pentru branduri mici, cât şi pentru branduri mari. De cele mai multe ori aceste situatii se incadreaza la rebranding sau la brand management.

Achizitie sau fuziunea dintre două companii

Când două sau mai multe companii fuzionează, avem o situaţie destul de similară celei de mariaj. Una dintre ele va prelua numele celeilalte, vor merge în continuare cu ambele nume sau vor prefera să îşi aleagă un nou nume. Depinde foarte mult de context. Când brandul Piraeus Bank a fost achizitionat de grupul de investiti J.C. Flowers banca a trecut printrun amplu process de rebranding. Noua entitate astfel formata a primit o noua denumire, FIRST BANK, si o noua identitate vizuala: logo, manifestare, o noua imagine a agentiilor, sucursalelor si a bancomatelor, o noua voce si o noua manifestare pentru audientele interne si externe.

La fuziunea dintre două companii este nevoie de un mediu plăcut şi comunicare internă cu angajaţii

La fuziunea dintre OMV Group şi Petrom, managementul a decis să-şi mute toţi angajaţii într-o singură clădire. Pentru a face tranziţia dintr-un sediu într-altul mai uşoară, INOVEO a fost angajată să identifice diverse elemente de design interior care să transmită valorile noii organizaţii, în acelaşi timp să faciliteze navigarea prin clădire. Angajaţii sunt un factor foarte important pentru dezvoltarea afacerii: dacă ei se simt bine şi muncesc cu drag şi cifrele pot creşte mai uşor.

Un brand are nevoie de notorietate pentru a performa

Dacă ai un geniu în casă, care cântă perfect la pian în sala de curs sau acasă, rămâne un geniu pentru un cerc restrâns de cunoştinţe şi prieteni. Dacă el va concerta la Ateneul din Bucureşti sau la Musikverein Concert Hall din Viena vorbim deja de cu totul altceva. Foarte multe companii româneşti se lansează pe piaţă şi după câţiva ani simt că performează la acelaşi nivel. Multe dintre ele se luptă cu o competiţie acerbă care investeşte masiv în publicitate. Altele se luptă cu branduri recunoscute la nivel internaţional. Nu inseamnă că brandul nostru nu are loc pe piaţă. Important e să ieşim şi să ne spunem povestea pentru a fi auziţi de cât mai mulţi. Lansarea comunicării înseamnă un pas către clientul nostru. Dacă eu am spus “Bună ziua”, de cele mai multe ori mi se va răspunde. Dacă tac, voi trece neobservat. Aşa se întamplă şi cu brandurile. Cele care încearcă o comunicare cu audienţa lor au mai multe şanse de reuşită. O comunicare însă nu înseamnă ceva sporadic şi oportunistic. E nevoie de o analiză atentă şi de transmiterea mesajului corect către audienţa dorită. Şi canalul media joacă un rol important pentru că trebuie ales cu grijă funcţie de momentul de viaţă al brandului nostru, funcţie de resursele financiare ale companiei.

Importăm branduri pe care nu le deţinem

Companiile importatoare se confruntă deseori cu dilema „ce fac, investesc într-un brand care nu e al meu? Ce fac dacă îmi pierd exclusivitatea in piaţă? Am investit degeaba?” O soluţie ar fi construcţia unui brand propriu, un brand al tău, asupra căruia deţii toate drepturile. Un astfel de brand poate creşte rapid şi prin transfer de capital de brand de la brandul de importat, pe car eil opereaza tot compania ta, la cel propriu pe care tocmai te pregatesti sa il lansezi. Este cazul companiei Final Distribution din piaţa de construcţii care importa brandul de acoperişuri Gerard, brandul Delta de învelitori şi brandul Keylite de ferestre de mansarda si si-a dezvoltat brandul propriu Novatik. Este important să investeşti sănătos în imaginea companiei tale pentru că eşti interfaţa cu distribuitorii, cu clienţii şi la un moment dat e posibil ca deţinătorul de brand să vrea sa te cumpere pentru că ai o poziţie bună în piaţă. Cu cât imaginea ta e mai bună, cu atât valoarea companiei creşte.


SERVICII BRANDING