De la trenduri generice care pozitioneaza angajatii in centrul campaniei de marketing, pana la trenduri ce mizeaza pe specificitatea industriei , precum branduri caracterizate de ospitalitate ce reusesc sa seduca turistii asiatici, brandingul va continua sa evolueze si va fi supus unor schimbari dinamice in anul care tocmai a inceput.
Pentru a incheia cele 10 zile de trenduri, conchidem cu o insiruire finala a acestora – o lista pe care sa o consultati de-a lungul anului 2016. Oferindu-va o viziune atat a industriei de branding la nivel inalt, cat si a celei specifice in functie de industria in care activeaza, speram ca v-am oferit cateva repere despre pulsul industriei in acest an.

1. Tehnologia imprimarii 3D va revolutiona retail-ul

Ce anticipam: retail-ul evolueaza constant, cu noi produse si branduri lansate saptamanal. Tehnologia imprimarii 3D ofera insa oportunitati fara precedent companiilor, dandu-le posibilitatea sa isi regandeasca modelul de business si sa grabeasca procesul de retail optand pentru “print on-site”, sa desfiinteze fabrici din lantul de productie si sa raspunda in timp real schimbarilor, feedback-ului consumatorilor, evenimenetelor culturale sau trendurilor sociale. Ciclul de creatie in materie de strategie si design s-ar putea comprima de asemenea, iar procesul de branding ar putea avea o durata mai scurta. Pe de alta parte, designerii vor avea la dispozitie noi mijloace de a-si expune brandurile in modalitati interactive si multidimensionale.

Unde vedem tendinta: Nike ofera modele de incalaminte confectionata cu ajutorul imprimantelor 3D, precum Vapor HyperAgility Cleat, iar New Balance a anuntat recent ca va folosi tehnologia 3D in confectionarea talpii pentru a crea un model de pantofi sport de alergat performanti. Bespoke Innovations foloseste tehnologia 3D pentru a scana si printa “custom prosthetics”, in timp ce Pi-Top U.K a lansat laptopuri printate 3D.

2. Offline-ul este noul online

Ce anticipam: cumparaturile online au amenintat cu eradicarea experientei traditionale de retail. In orice caz, cumparatorii isi doresc din nou interactiunea umana, permitandu-le astfel conectarea cu brandurile la un nivel personal. Exista adepti chiar si in randul brandurilor cu notorietate in online, iar in 2016 anticipam o reintoarcere a multor companii in magazinele fizice, combinand ablitatile excelente de serviciu cu clientii cu informatia, flexibilitatea si customizarea oferita de mediul digital.
Unde vedem tendinta: Amazon tocmai a deschis prima librarie fizica in Seattle, unde clientii pot rasfoi cartile si au posibilitatea sa citeasca opiniile altor clienti inainte de a achizitiona produsul. Warby Parker a deschis primul magazin in Soho in urma cu cativa ani, intentiontionand initial sa se limiteze la doua locatii. Reactia consumatorilor a fost atat de coplesitoare incat compania planuieste sa deschida alte sapte magazine pana la finalul anului 2015.

3. Brandingul audio va face valuri

Ce anticipam: publicatia Harvard Business Review atragea atentia in 2014 asupra influentei favorabile marketerilor pe care muzica si sunetele o pot avea, catalogand domeniul audio ca fiind unul dntre cele mai “ignorate – sau poate chiar subestimate” resurse specifice brandingului. In 2016 brandurile vor incerca sa profite de abilitatea innascuta a consumatoilor de a percepe sunetele, folosind brandingul audio pentru a creste awareness-ul consumatorilor, transmitandu-le subtil atributele brandului si ale produselor.
Unde vedem tendinta: Skype a introdus noi sunete pentru chat, de la notificarea pentru mesaje si apeluri pana la notificarile de eroare si logare, care atentioneaza utilizatorii asupra actiunilor specifice, intiparind brandul Skype in memoria acestora. Intre timp Honda a adaugat sunetul unui motor turat la sfarsitul reclamelor pentru a induce ideea de putere, viteza si agilitate.

4. Renasterea print-ului

Ce anticipam: auzim din ce in ce mai des faptul ca print-ul pierde teren in fata digitalului, insa va disparea print-ul pentru totdeauna? In 2016 anticipam o revigorare a print-ului datorita experientei tactile pe care o ofera,
Unde vedem tendinta: J.C Penney a reinviat recent catalogul lansat in 2009, in timp ce Anthropologie a lansat anul trecut primul catalog extins. Branduri istorice in digital precum Birchbox si Bonobos lanseaza de asemenea anul acesta catalogul printat. Cartile printate castiga teren, publicatia New York Times raportand o scadere a vazarilor ebook-urilor cu 10% in primele cinci luni ale anului trecut, in timp ce numarul librariilor independente din Statele Unite a crescut.

5. Batalia pentru casa o va depasi pe cea pentru living room

Ce anticipam: Batalia pentru living room a antrenat atat firmele de televiziune, industria cinematografica, producatorii de jocuri pentru consola, cat si modalitatile traditionale de divertisment precum cartile si jocurile de societate. In 2016, aceasta competitie va transfera atentia de la o singura incapere catre intrega casa . Agentiile de branding vor trebui sa creeze identitati unice acestor branduri care realizeaza sisteme pentru intreaga casa, gasind in acelasi timp modalitati de a explica tehnologiile complexe consumatorilor.
Unde vedem tendinta: Tinand cont de caracteristicile tehnologice ale companiei Sony care ii permit sa produca totul, incepand de la hardware si software si pana la aparatura electrocasnica, aceasta are o oportunitate de a crea un sistem integrat de “casa inteligenta”. Google este de asemenea axat pe acest trend in urma achizitiei companiei Nest care daca si-ar extinde performantele, ar putea oferi consumatorilor capacitatea de a controla total mediul inconjurator.

6. Ambalajul va spune o poveste
Ce anticipam: Povestile sunt cele prin intermediul carora un brand poate fi umanizat si poate deveni mai accesibil consumatorilor. Povestile ajuta un brand sa iasa in evidenta, in asa fel incat numele si logoul sa sa devina recognoscibile. In 2016 o cutie cool sau o sticla interesanta nu vor fi suficiente. Brandurile vor continua sa creioneze povesti autentice pentru a stabili elemente diferentioatoare si pentru a le trasnmite prin intermediul design-ului ambalajului.
Unde vedem tendinta: J&B a invelit in latex 25 de sticle de whisky editie limitata si a apelat la artistul Sebastian Mathieu pentru a le tatua pe fiecare in parte, evidentiind astfel o poveste de brand unica: J&B a fost infiintat la sfarsitul secolului al XIX-lea cand marimarii flotei regale au ajuns pentru prima data in Regatul Unit si si-au etalat tatuajele. Nine Suns este o crama din California fondata de familia Chang si foloseste legenda chinezeasca a celor 10 sori ca inspiratie atat penru nume cat si pentru design-ul logo-ului.

7. Tehnologia telefoanelor va dicta achzitiile in domeniul auto

Ce anticipam: Schimbarile in nevoile, stilul de viata si asteptarile consumatorilor au pus la grea incercare industria auto din intreaga lume. Producatorii de masini sunt nevoiti sa se adapteze pietei auto centrata pe consumator, in special in ceea ce priveste integrarea sistemului de operare al telefoanelor. Acesta schimbare ar putea modifica atitudinea cumparatorului, acesta optand pentru masinile cele mai compatibile cu capacitatile telefonului .
Unde vedem tendinta: Android Auto si Apple CarPlay permit integrarea masinii si a telefonului intr-un mod cuprinzator, livrand experiente Google si Apple. Aceasta lupta intre PC si Mac ar putea rezulta in parteneriate in care producatorii de masini si cei de telefoane colaboreaza, influentand astfel alegerile consumatorilor la cumpararea masinii.

8. Brandingul devine multisenzorial
Ce anticipam: Companiile vor trebui sa tina cont de intreaga experienta a consumatorului in momentul in care creeaza branduri. Pe langa designul logo-ului, a felului in care acesa arata si se simte, companiiloe vor trebui sa exploreze si celelalte simturi pentru a crea lumi unice pentru consumatori.
Unde vedem tendinta: Four Seasons foloseste un sistem de aerisire pentru a emana diverse arome placute . Compania Virgin se axeaza pe elemente precum ecrane personalizate, serviciul de comanda pentru mancare si bautura si pe binecunoscutele lumini mov care fac experienta zborului diferita fata de a oricarei alte companii aeriene.

9. Producatorii alimentelor ambalate vor raspunde presiunii
Ce anticipam: In ultimii ani consumatorii au inceput sa acorde mai multa atentie locului de unde provine mancarea pe care o consuma, felul in care e produsa si impactul acesteia asupra sanatatii. Cozile la Chipotle si Snack Shak – restaurante cunoscute pentru mancarea sanatoasa si ingredientele locale – sunt din ce in ce mai mari, iar branduri bio precum Amy’s Kitchen, infloresc. Ca urmare a cresterii asteptarilor din partea consumatorilor privind alimentatia sanatoasa, producatorii de mancare ambalata vor trebui sa isi adapteze liniille de produse.
Unde vedem tendinta: Kraft a anuntat ca va exclude colorantii artificiali din faimoasa reteta de macaroane cu branza, in timp ce Coca-Cola a lansat un nou produs, Coca-Cola Life, o bautura mai naturala si cu mai putine calorii. Campbell planuieste sa reduca numarul de ingrediente din supa, incepand cu clasica supa de pui cu taietei, care a ramas in top 10 produse de la raft in Statele Unite de cand a fot infiintat in 1934.

10. Restructurarea va remodela serviciile financiare

Ce anticipam: Cu mai multe reglementari si rezerve mai reduse, entitatile bancare sunt nevoite sa se reorganizeze astfel incat sa ramana relevante si profitabile. Astfel le este conferita companiilor oportunitatea de a-si optimiza atat business-ul cat si brandul, in timp ce bancile isi clarifica identiatea ca brand in contextul unui nou model de business.
Unde vedem tendinta: UBS si-a dezvoltat recent o strategie de business axata pe wealth management si pe o noua comunicare de brand. Golman Sachs planuieste lansarea unui program de imprumut online petru consumatori, presupunand comunicarea brandului direct catre acestia, in contrast cu modalitatile B2B tradiotioale utilizate pana acum. In Regatul Unit, Masthaven Finance s-a transformat intr-o banca de retail, fiindu-i astfel necesara o regandire a brandului si a relatiei cu consumatorii.

11. Viata la viteza maxima

Ce anticipam: In zilele noastre consumatorii isi doresc experiente convenabille si totale mai repede ca oricand. Asadar, bradurile vor dezvolta modalitati mai rapide de a satisface consumatorul, generand interactiunea cu brandul intr-un mod inovativ.
Unde vedem tendinta: Aplicatia Starbuck’s le ofera consumatorilor posibilitatea de a-si comanda si de a-si plati cafeaua online, astfel incat sa ii astepte pe tejghea in momentul in care ajung in magazin. Taco Bell a demarat o initiativa similara anul acesta, oferindu-le consumatorilor posibilitatea sa comanda sis a pateasca (si sa isi customizeze mancarea) pe site sau in aplicatia Taco Bell.

12. Brandurile caracterizate de ospitalitate vor seduce turistii asiatici
Ce anticipam: China si India au populatia mai mare decat orice alta tara, iar nuarul consumatorilor potentiali creste zilnic. Hotelurile si agentiile de turism din intreaga lume se concentreaza in jurul acestei noi audiente: turistii asiatici. Se intampla adesea ca hotelurile occidentale san nu ofere facilitatile si optiunile culinare preferare de aceasta categorie de turisti, asadar se dezvolta noi programe special create pentru ei iar lanturile hoteliere importante se straduiesc sa atraga acest public in 2016.
Unde vedem tendinta: Serviciul “Huanying” (“Bine ati venit”) al lantului hotelier Hilton Worldwide- distribuind totul de la mesaje de primire , pana la canale TV mandarine si ceai de iasomie – s-a dezvoltat in 30 de tari. IHG au lansat recent un program chinezesc de calatorie numit “Zhou Dao” in cadrul caruia peste 10.000 de persoane din staff au primit informatii esentiale despre cultura chinezeasca si ospitalitate. A fost anuntata de asemenea si lansarea Hualuxe, un nou lant de hoteluri, special concepute pentru turistii chinezi.

13. Apusul telecomunicatiilor fara frontiere
Ce anticipam: Companiile de telecomunicatii au detinut vreme indelungata monopolul asupra comunicarii globale. Insa pe masura ce cultura digitala devine tot mai raspandita, noile tehnologii provoaca modelele traditionale, determinand industria sa se adapteze . Twitter, blogurile, mesageria instanta, apelurile Wi-Fi : toate aceste canale de comunicare motiveaza companiile de telecomunicatii sa iti reinventeze modelele de business si strategia de branding.
Unde vedem tendinta: Grupul britanic Vodafone se pozitioneaza in aceasta competitie oferind o optiune de roaming in peste 50 de tari pentru o taxa de 5$.

14. Angajatii in centrul campaniei de marketing

Ce anticipam: Sloganurile atractive si reclamele distractive obisnuiau sa fie suficient pentru ca impactul unui brand sa fie resimtit. In prezent insa, consumatorilor le pasa de opiniile angajatilor si de modul in care sunt tratati la fel de mult cum le pasa de serviciile oferite de companii. In 2016 brandurile vor pune accent pe transformarea angajatilor in ambasadori de brand si vor deveni mult mai vocale in a-si expune serviciile oferite astfel incat sa creeze experiente de munca pozitive.
Unde vedem tendinta: REI a anuntat recent #OptOutside, o initiativa prin care toate magazilnele REI au fost inchise de Black Friday iar clientii si angajatii au fost invitati sa petreaca timp in aer liber cu familia si prietenii.

Sursa: Landor.com