Tânăra generaţie de branduri româneşti care ar putea deveni noile Starbucks, Zara sau Coca-Cola

Autori: Mădălina Panaete, Alina-Elena Vasiliu

Berea Zăganu, cafeaua de la 5 to Go sau salata de la Fru Fru sunt câteva dintre expresiile aproape zilnice care au intrat în limbajul comun şi s-au instalat în percepţia publicului, de parcă ar fi fost acolo dintotdeauna.

Puţini sunt însă cei care ştiu că unele dintre aceste branduri datează de mai puţin de zece ani. Astfel, pe lângă brandurile locale deja cunoscute, care au în spate ani şi ani de istorie, se dezvoltă şi o pătură antreprenorială tânără, care a creat propriile mărci, semn că România încă mai are unde să se dezvolte în materie de branding.

Start-up-urile au nevoie de dezvoltarea brandului, prin poziţionare, naming, identitate vizuală, un kit basic de brand în offline şi în online“, spunea recent Dochiţa Zenoveiov, brand innovator în cadrul agenţiei de branding Inoveo.

Aşa se face că mărcile tinerilor antreprenori sunt o piaţă bună pentru specialiştii în branding, care încearcă să le promoveze astfel încât să atingă publicul pe care îl vor. Şi de multe ori au reuşit.

Salad Box este una dintre cele mai cunoscute reţele locale de restaurante şi cel mai extins lanţ românesc de profil, depăşind chiar şi graniţele ţării, cu unităţi în Statele Unite ale Americii, Ungaria, Algeria sau Marea Britanie.

5 to Go a trecut de pragul de 60 de cafenele în principalele oraşe din România, iar berea Zăganu se găseşte în circa 300 de puncte de vânzare din retail şi HoReCa.

Iar anul trecut acţionarii produ­cătorului de bere s-au instalat cu o microberărie pe Calea Victoriei din inima Bucureştiului. Şi poveştile merg mai departe, ba chiar acum se scriu pentru aceste branduri care au 4-5 ani vechime.

„Dacă acum patru ani ne întreba cineva ce bea consumatorul român, răspunsul pe care îl primea era că bea bere ieftină la pet produsă de jucătorii mari. Toată lumea a spus că suntem nebuni că vrem să ne batem cu producătorii mari, dar cred că ne-am integrat şi mă bucur pentru asta“, povestea Laurenţiu Bănescu, co­fondator Berea Zăganu, la conferinţa ZF Branduri româneşti din octombrie anul trecut. Şi, după modelul Zăganu între timp au mai apărut şi alte microberării.

Rămâne de văzut ce mărci vor mai sparge gheaţa în anii următori şi dacă se vor mai găsi eroi care să reziste într-o lume din ce în ce mai aglomerată a brandurilor, fie ele româneşti sau străine.

Citeste articolul pe Ziarul Financiar